Hi!Me-Before-You-book-cover-Jan-12-p122

Ik geef toe, ik ben een sucker in romantische films. Zo huilde ik tranen met tuiten bij The Notebook, P.S. I love You en One Day. Wat deze films gemeen hebben, is dat ze allemaal gebaseerd zijn op een boek. Ik heb nog nooit een romantisch boek gelezen, maar toen een vriendin mij de trailer van de nieuwe film Me Before You liet zien, kocht ik vrijwel direct het boek ervan. Ik verwachtte niet dat het mij zou ontroeren, maar ‘Man Oh Man‘, ik zat er zo ver naast.

Laten we beginnen bij het begin: Het verhaal draait om Louisa Clarke, een jonge vrouw die net ontslagen is bij de coffeeshop waar ze al zes jaar werkte. Na een ellenlange zoektocht naar een baan krijgt ze de job aangewezen als verzorgster bij Will Traynor. Will is een 35-jarige man die na een ongeluk verlamd raakte vanaf zijn schouders naar beneden. Al snel botsen de twee, want zij is fleurig en opgewekt en hij is cynisch en neerkijkend. Naarmate het verhaal vordert, groeien de twee op wonderbaarlijke wijze steeds dichter naar elkaar toe.

Ik geef toe, het is helemaal geen origineel uitgangspunt. Toch weet Moyes met haar vrolijke schrijfstijl en sarcastische – en bij vlagen vrij donkere – humor de lezer te bekoren. Het verhaal bevat redelijk wat cliché’s, maar weet die op het einde allemaal van zich af te slaan en bezorgt een verrassend slot. Dit slot heeft mij hard geraakt: ik heb de laatste tien pagina’s non-stop zitten huilen als een klein kind. Ik kan me niet herinneren dat ik zo hard gejankt heb bij een film, boek of wat dan ook.

Het feit dat ik zo heb zitten schreien komt door de geweldige uitdieping van de personages. Louisa is een uiterst overtuigend personage waar iedereen zichzelf in kan vinden. Ze is hartelijk, uitbundig, onzeker en bij vlagen gênant personage. Will daarentegen blijft iets oppervlakkiger, maar zijn motivatie is volledig gegrond. De chemie tussen die twee springt van de bladzijden af. Moyes’ dialogen zijn erg snedig en haar haast filmische schrijfstijl zorgen er ook voor dat dit verhaal leest als een trein. Jammer genoeg kakt het verhaal wat in iets over de helft, waardoor ik regelmatig heb gezucht en gehoopt dat het einde snel in zicht zou komen. Gelukkig duurt dit gedeelte niet al te lang en werd de draad snel weer opgepikt.

Veel mensen zullen dit boek omschrijven als een echte chicklit, ik zou dat persoonlijk niet doen. Voor Jou is een boek vol diepgang over het onderwerp en Moyes weet waarover ze schijft als het gaat om hoge dwarslaesie. De lijdensweg van Will wordt zeer uitdrukkelijk beschreven, waardoor het boek vaak een serieuzere toon krijgt. Dit kon ik zeker appreciëren, aangezien ik niet zo zeer van hapklare doktersromannetjes hou. Het boek is zeker niet dun: 432 pagina’s – achtentwintigste druk, Nederlandse vertaling, mei 2016 – maar ik heb het in vier dagen uitgelezen. Ik raad het ten zeerste aan voor iedereen die van een goed opgebouwd romantisch verhaal houdt, maar ook voor diegenen die er niet zo’n fan van zijn, want Voor Jou laat niemand onberoerd.

4,5/5

Me Before You – Jojo Moyes

Uitgeverij De Fontein