Hi!25334576

Verdriet is het Ding met Veren is een novelle/gedichtenbundel over een vader en zijn twee zonen die kampen met het verlies van hun vrouw/moeder. Omdat ze niet overweg kunnen met het verdriet komt Kraai in hun leven. Kraai helpt hen om het rouwproces te bevorderen. Dit doet hij met raadsels, botte uitspraken en zelfs met humor. In dit boek merk je de verschillende fasen in het rouwproces en hoe de personages ermee omgaan.

De auteur is merkbaar fan van schrijver/dichter Ted Hughes, want het personage Kraai is gebaseerd (lees: gekopieerd) op het gelijknamige personage uit de dichtbundel Crow van Hughes. Ook de schrijfstijl is compleet hetzelfde: afwisseling tussen gedichten, conversaties en scènevorming.

Van een boek over de Dood en het verwerken ervan verwacht je tenminste enige diepgang in de personages om met hen mee te leven. Dit ontbrak hier echter. De personages zijn er wel, maar meer niet. Geen enkele sympathie kon ik ontwikkelen voor zowel de vader als de twee jongens. In plaats daarvan krijgen we schetsen van hoe ze zijn en waar ze zich mee bezighouden. Maar enige blik in hun gedachten krijgen we niet. Erg jammer.

Porter maakt constant gebruik van metaforen. Ik hou daar wel van. Zo zoek ik vaak in liedjes achterliggende betekenissen en zo. Ook bij literatuur valt het gebruik ervan bij mij goed in de smaak. Alleen maakt Porter te vage metaforen waardoor ik de betekenis ervan vaak miste. Noem me dom, maar ik snapte ze niet allemaal. Ook heb ik geen idee of Porter een gedichtenbundel wilde schrijven of toch eerder een echt verhaal. Dit kan een reden zijn waarom ik het boek zo moeilijk vond lezen. Ik kon maximaal tien pagina’s lezen per keer omdat de depressieve toon en vaagheid me net iets te veel waren.

Ik wou Verdriet is het Ding met Veren graag goed vinden, maar had te veel moeite met de poëtische stijl van Porter. Ik raad dit boek aan die écht van poëzie en metaforische verhalen houdt. Wie dit maar niks vindt, laat dit boekje maar beter links liggen.

2/5

Grief is the Thing with Feathers – Max Porter (2015)

Farbes & Farbes, London