Hi

Iedereen heeft een bepaald aantal fucks om te geven. Geef je deze fucks aan onbenulligheden, kun je er niet genoeg geven aan de dingen die er wél toe doen. Daar gaat dit zelfhulpboek van Mark Manson over. Je leert hoe je moet omgaan met tegenslagen, je fouten te aanvaarden en uiteindelijk je eigen dood te aanvaarden. Oké, dit laatste vond ik ook wel iets te ver gaan toen ik het boek las.

Manson beschrijft in detail en met veel voorbeelden zijn theorieën over hoe je een ‘beter’ leven kunt leiden. Voor ik aan het boek begon, was ik erg sceptisch. Ik kon niet geloven dat een boek je echt kan helpen. Achteraf gezien zat ik ernaast. Ik heb aardig wat dingen geleerd uit dit boek die ik ga toepassen in mijn dagelijkse leven.

De voorbeelden die Manson geeft zijn erg duidelijk, maar te veel op zijn eigen leven gebaseerd. Hierdoor vond ik hem vaak overkomen als een arrogante klootzak. Desalniettemin schrijft deze klootzak erg vlot en vaak humoristisch. Vooral de eerste helft las als een trein. De tweede helft, was daarentegen een theoretisch zooitje. Je merkt dat Manson alles zoveel mogelijk uitrekt om toch aan een bepaald aantal pagina’s te geraken.

Waarom heb ik dit boek eigenlijk gelezen? Ik zit namelijk met het probleem dat ik constant alles goed wil doen voor iedereen. Ik ga soms zelfs zo ver dat ik mezelf wegcijfer en zelfs benadeeld word. Ik was me bewust van het probleem, maar wist nooit goed hoe ik het moest oplossen. Daarbij heeft dit boek me wel geholpen. Het heeft me geleerd dat ik mij moet focussen op de mensen die mij liefhebben in plaats van op mensen die mij niet naast zijn. Maar zoals ik al zei, bevindt al deze belangrijke informatie zich in de eerste helft van het boek en is de tweede helft overbodig.

Al bij al is The Subtle Art of Not Giving a F*ck een zelfhulpboek die vooral millenials zaal aanspreken in deze tijd van sociale media en de hoge druk van de overheid. Manson past enkele aspecten van het boeddhisme toe op de jongere generatie en steekt het in een ietwat grofgebekte verpakking. Enkele tips zal ik zeker onthouden, maar mijn leven heeft het nu niet echt veranderd.

3/5

The Subtle Art of Not Giving A F*ck – Mark Manson

Harper Collins Publishers