Hi!lexicon_usa_pb_big

Lexicon is de recentste thriller van Max Barry en volgt twee verhaallijnen: Wil Parke is een saaie man die plots achtervolgd wordt door kwaadaardige mensen, ‘dichters’ genaamd. Die beweren dat Wil ‘immuun’ is voor woorden.

Emili Scruff is een jong meisje dat in de straten van San Francisco mensen oplicht door middel van simpele kaarttrucjes. Op een dag wordt ze aangesproken door een enquêteur die haar een reeks vreemde vragen stelt: Hou je van honden of katten? Wat is je lievelingskleur? Waarom heb je het gedaan? Al snel wordt ze gerekruteerd door de ‘Academie’ en krijgt ze lessen in overtuigingskracht. Zo leert ze de betekenis van woorden en die als wapen te gebruiken. Maar dan wordt ze verliefd…

Het verhaal begint erg spannend, je wordt er als lezer direct ingezogen. Dit niveau houdt een goede honderdvijftig pagina’s aan. Halverwege het boek wordt er aan spanning ingeboet, maar toch blijft het allemaal erg interessant. De onderliggende dreiging blijft aanwezig, waardoor je het gevoel hebt dat er ieder moment iets vreselijks zal gebeuren.

De lezer volgt deze twee enórm likable personages en het voelt alsof hij zélf deel uitmaakt van het verhaal. Constant zat ik te gissen naar hoe de clue in elkaar stak en wat er zou kunnen gebeuren. Bij ieder pagina die ik omsloeg begon mijn hart sneller te slaan. Aan de ene kant wilde ik in één ruk doorlezen naar het einde, maar aan de andere kant wilde ik niet dat ik het boek uit zou hebben. Ik wilde niet dat het gedaan was.

Barry heeft een geweldige schrijfstijl, vol humor en kracht. Het Australische platteland wordt heel levendig (of eerder: doods) beschreven. Ook weet hij op het einde alle puzzelstukjes in elkaar te laten vallen alsof het allemaal logisch was, wat uiteindelijk ook zo was.

Een enig minpuntje is dat Barry soms iets te overbodige dingen vertelt, iets wat de vaart er een klein beetje uit haalde. Dit duurde echter niet lang en leest de rest van het boek als een hogesnelheidstrein.

Ik zal deze recensie maar beëindigen, want straks begin ik in al mijn enthousiasme spoilers weg te geven. Dikke kudo’s aan Max Barry, waarvan ik zijn ander werk waarschijnlijk ook zal lezen, alhoewel die een heel ander genre zijn. Lexicon is een thriller zoals die hoort te zijn. Het originele plot, de interessante personages, vele plotwendingen en geweldige schrijfstijl zorgen ervoor dat dit boek er eentje is die ik niet snel zal vergeten. Barry weet de lezer te overtuigen en mee te slepen doorheen een onbeschrijfelijk kat-en-muisspel.

4,5/5

Lexicon – Max Barry

ls Amsterdam