‏‏Hi!download

De Drie heeft een erg boeiende plot: Vier vliegtuigen over de hele wereld storten op dezelfde dag neer. De crashes hebben niks met elkaar te maken, behalve dat er bij drie van de vier ongelukken één overlevende is: een kind. Alleen gedragen de kinderen zich ‘anders’ en gebeuren er vreemde dingen…

Toen ik dit boek op de boekenbeurs zag liggen, werd mijn interesse direct gewekt. Ik verwachtte namelijk een bovennatuurlijke thriller. Jammer genoeg kreeg ik het omgekeerde: een sociaal-psychologisch drama. Het boek pretendeert een echte thriller te zijn, maar is eigenlijk een soort documentaire van wat er na de crashes gebeurt.

Het woord ‘documentaire’ klinkt misschien wat vreemd, maar het boek voelt daadwerkelijk zo aan. Dit komt omdat Lotz geen klassieke schrijfstijl heeft. Je slaat namelijk het boek open en leest hoe het allemaal begint. Daarna begint er een heel nieuw boek: Zwarte Donderdag: Van Crash tot Complot geschreven door Elspeth Martins. Je volgt deze fictieve journaliste in haar onderzoek naar de crashes.

Je maakt kennis met veel verschillende personages, met elk een ander zicht op de crashes. Hoewel veel personages er helemaal niet toe doen, zijn de voornaamste personen Paul Craddock (voogd van het overlevende meisje van de Crash in Engeland), Lillian Small (voogd van Bobby, die de crash in Florida overleefd heeft) en Chyoko (Nicht van het overlevende jongetje uit Japan).

Veel personages konden mij geen reet schelen, maar voor enkele had ik enige sympathie. Zo was Paul Craddock een aangenaam personage waarvan ik steeds meer wilde lezen, maar telkens er iets spannends met hem gebeurde, wordt er niet verder verteld en begint er een nieuw hoofdstuk. Ook Lillian was een verademing tussen de eentonige karakters. Door haar getuigenissen werd er echt een vermoeden gewekt dat er iets vreemds aan de gang zou kunnen zijn.

Een boek over die vreemde gebeurtenissen rondom de drie kinderen zou erg leuk zijn om te lezen, maar in plaats daarvan krijgen we vooral veel religieus geneuzel over complottheorieën en een mogelijk teken van de Apocalyps. Er wordt teveel verteld over de effecten van de crashes over de hele wereld en te weinig over de kinderen zelf. Ook gebeurt veel actie niet direct, maar worden de gebeurtenissen licht vermeld en wordt er vooral gefocust op de gevolgen ervan. Het gevolg: er is geen greintje spanning. Op het einde wordt er dan eindelijk een béétje spanning opgebouwd, maar die wordt compleet verworpen door het vage open einde. Zonde.

De Drie had een geweldige thriller kunnen zijn, maar is uiteindelijk een saaie bedoening. Lotz denkt met haar ‘unieke’ schrijfstijl pretentieus over te komen, maar levert niks nieuws af. Ik probeerde heel hard De Drie leuk te vinden, maar het is niet gelukt.

2/5

De Drie – Sarah Lotz (2014)

Uitgeverij Cargo