Hi!missperegrine_334x518

Lang heb ik dit boek zien liggen in de boekhandel en hoewel de cover mijn aandacht telkens trok, heb ik het nooit gekocht. Echter, toen ik hoorde dat Tim Burton dit boek zou verfilmen en even later de eerste trailer werd uitgegeven, heb ik het boek toch gekocht. Aanvankelijk werd ik afgeschrikt door de kleine letters onder de titel: Young Adult. Ik vreesde dat dit een kinderlijk verhaaltje zou zijn. Nou, ik kon er niet verder naast zitten.

Het verhaal gaat over Jacob, wiens grootvader vroeger verhalen vertelde over zijn kindertijd. Deze verhalen gingen over bijzondere kinderen met elk een vreemde gave. Ze konden zweven of vuur maken met alleen hun handen. Deze kinderen woonden in een weeshuis op een eiland niet ver van de Engelse kust. Jacob gelooft die verhaaltjes niet meer, maar gaat toch op onderzoek uit en ontdekt dat de verhalen van zijn grootvader misschien toch waar zouden kunnen zijn…

Wat dit boek zo speciaal maakt, is de balans tussen YA-boek en echte roman. Veel gebeurtenissen zijn verbazingwekkend donker en schrokken mij ook wat af. Riggs weet erg vlot en overtuigend een verhaal te vertellen. De personages lijken echt tot leven te komen als je leest. Sympathie wordt direct gewekt voor Jacob, maar ook de kinderen zijn erg likeable.

Een leuke toevoeging aan het verhaal is het gebruik van oude foto’s in het boek. Zo wordt er regelmatig verwezen naar foto’s waarop onder andere de kinderen en hun gave afgebeeld staan. Deze extra touch zorgt voor een grimmige en authentieke sfeer. Soms komt dit concept echter wat te geforceerd over.

Het duurt zeker een honderdvijftig pagina’s voordat het verhaal écht op gang komt, maar het verveelt zeker nergens en je wilt slechts één iets: verder lezen. Ik kon dit boek niet neerleggen en heb het zo in drie dagen uitgelezen.

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine (die titel is ook een mondvol) is een geweldig boek waarvan ik de vervolgen zeker zal lezen. Ik hoop alleen dat Burton dit boek goed zal verfilmen. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van Burton’s films, maar we willen geen herhaling van Charlie and the Chocolate Factory of Planet of the Apes

4/5

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine – Ransom Riggs (2011)

Clavis Books