Hi,

Dark Matter gaat over Jason Desson, een familieman die zich afvraagt hoe zijn leven eruit zou gezien hebben als hij nooit met zijn vrouw getrouwd zou zijn en in plaats daarvan zich gefocust zou hebben op zijn wetenschappelijke carrière. Maar net dan wordt hij ontvoerd door een gemaskerde man die hem vraagt of Jason gelukkig is met zijn leven. Hij wordt wakker in een wereld waar zijn vrouw niet zijn vrouw is en hij geen doorsnee natuurkundeleerkracht is. Wat is er aan de hand? En kan Jason zijn eigen wereld terugvinden?

Eerst en vooral: Dit boek is extreem moeilijk om spoiler-vrij te recenseren, maar ik zal het toch proberen. In deze recensie zullen dus geen grote spoilers verklapt worden en zal ik mijn best doen om zo weinig mogelijk te verklappen.

Het concept van Dark Matter is erg origineel en blaast een frisse bries in het sci-fi-genre. Nu is dit boek niet specifiek Science-Fiction, maar eerder een ruimdenkende thriller. Om dit boek te kunnen appreciëren moet je echt openstaan voor de onderwerpen die het behandelt, want wat in dit boek gebeurt is een echte wetenschappelijke theorie die weliswaar (nog) niet volledig bewezen is. Deze theorie wordt bijna perfect op papier gezet en toegepast op het verhaal door Crouch. Om constant de wetenschap achter dit boek te begrijpen moet je wel constant je gedachten erbij houden. Een pagina overslaan is dan ook geen optie omdat bijna elke pagina belangrijke informatie bevat om alles te kunnen volgen.

Tegen het einde van het boek werd het me even iets teveel van het goede. Uiteindelijk is wat er gebeurt onvermijdelijk, maar het duurde net iets te lang. Ik heb gemengde gevoelens bij het laatste hoofdstuk. Het is wel goed, maar ik had liever iets duidelijker gehad.

De personages in het boek zijn erg likeable en maken logische keuzes (iets wat niet vaak gebeurt in andere verhalen). Jason is een goed onderbouwd personage met een duidelijke motivatie. De vrouwelijke bijrol die mee met Jason het avontuur instapt (haar naam ontglipt mij even) lijkt echter alsof ze er is om de pagina’s te vullen. Ze is wel sympathiek, maar wordt op een veel te gemakkelijke manier uitgeschreven waardoor ik met veel vragen achterbleef.

Uiteindelijk is Dark Matter wel een goed boek, maar die met veel losse eindjes kampt en die me niet altijd even veel kon boeien.

3.5/5

Dark Matter – Blake Crouch (2016)